Fårikål

I de fleste fårikåloppskriftene skal du legge kjøtt og kål lagvis i kjele og koke i 2 timer. Jeg synes ikke kjøttet blir ferdig samtidig som kålen da, så jeg gjør som mormoren min gjorde, koker kjøttet alene i 2 timer først. Fårikålen smaker godt den dagen du lager den, men enda bedre neste dag, når den varmes opp igjen. Denne oppskriften er passe til 8 personer, eller 4 personer i to dager.

3 kg lammekjøtt, jeg bruker halvparten fårikålkjøtt, som gjerne er bog eller annet kjøtt med mye bein og halvparten lammelår i skiver

6 dl vann

1 pose hel pepper

3 ss havsalt

3 kg hodekål i båter

Legg kjøttet med fettsiden ned i en stor gryte. Tilsett vann, kok opp og skum av. Tilsetter pepper og salt og la det koke i minimum 2 timer. Tilsett kålen og la det koke til kjøttet lett faller av benet og kålen er godt kokt. Smak til om det trengs mer salt.

 

Du kan abonnere på nyheter fra bloggen min, ved å gå inn HER og trykke “Follow”. Det er helt gratis 😊

Du kan også følge bloggen på FB

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg