Hønefrikassé

Hønefrikassé er en av mine barndoms favorittmiddager. Jeg lager det fortsatt av og til og synes det fremdeles smaker nydelig.


Legg høna i en stor gryte og dekk med kaldt vann. Legg i 2 laurbærblader, 1 stjerneanis, salt, pepper og 1 løk delt i fire, kok opp og la hønen småputre i 2 timer. Skum av underveis. Sil av kraften, plukk hønsekjøttet av beina, kutt det i fine stykker og sett det til side. Kutt 1 pk gulrøtter i fine skiver og 1 stor purre i strimler.

 
Smelt 50 g smør i en kjele, tilsett 1 ss karri, rør inn 50 g hvetemel og spe med kokekraften fra høna (ca 1 ltr.) Kok opp og tilsett gulrøttene og la det koke til de er møre. Tilsett hønsekjøttet og purren. La de koke noen minutter, så alt er gjennomvarmt. Smak om den trenger mer salt eller pepper. Serveres med kokte poteter eller ris.

Du kan abonnere på nyheter fra bloggen min, ved å gå inn HER og trykke “Follow”. Det er helt gratis 😊

Du kan også følge bloggen på FB


Tips! Resten av kraften koker jeg inn til det halve, sammen med beina fra høna. Jeg siler av krafta, heller den i bokser og legger det i fryseren til senere bruk (f.eks. suppe eller saus).

 

https://tracking.adviralmedia.com/click/386/56604/scandinaviandesigncenter

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg