Skolebrødstang

Skolebrød var en av mine barndoms favoritter. Jeg spiste alltid rundt først og sparte det gule til slutt. Jeg gjør forresten det enda. Denne oppskriften gir to deilige, luftige skolebrødstenger. De kan fryses, men da bør du vente med melis og kokos til du skal bruke dem.

Deigen:

3,5 dl lunken melk

70 g smeltet smør

50 g gjær

1 sammenpisket egg

80 g sukker

1 ts kardemomme

1 ts salt

1/2 kg mel

1/4 ts bakepulver

Fyll:

3 dl vaniljekrem, hjemmelaget eller ferdigkjøpt

Alt eltes sammen og heves lenge, gjerne et par timer. Del deigen i to like emner og form dem til to flate leiver, ca 10 cm brede og i hele lengden på stekebrettet. La dem heve lenge igjen, gjerne en time eller to til, før du presser spor med to fingre på midten i hele lengden.

Fyll sporet med vaniljekrem, sett dem i midt i ovnen og stek dem på 200 grader til de er gylne og fine (ca. 12 – 15 minutter).

Jeg pensler dem etter jeg tar dem ut av ovnen. Da gir jeg dem et strøk med en blanding av sammenpisket egg og melk. Dette gir en fin og blank overflate.

Glasur:

5 dl melis

3 ss vann

150 g kokos

Bland sammen vann og melis og smør det på hver side av vaniljekremen. Dypp i kokos, del i skiver og nyt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg