Pizzabunn

550 g mel, helst tipo 00

1/2 pk pizzagjær

1 ts salt

1 ts sukker

1 ss olivenolje 

Ca. 3 dl kaldt vann

Elt alt godt sammen og la den heve. Deigen er perfekt, når den er så fuktig at du akkurat klarer  kjevle eller trykke den ut, så tilsett nok vann.

Når jeg lager pizza, lar jeg deigen kose seg i lang tid, gjerne i kjøleskapet natten over. Jeg tar den ut ca. 1 time før jeg skal bruke den og lar den heve seg ferdig på benken, før jeg trykker/kjelvler den ut og lar den etterheve i ca. 30 minutter. For italiensk pizza, kjevles den veldig tynn og for pizza med amerikansk bunn litt tykkere. Om du lager pizzadeigen samme dag, som du skal bruke den, kan den få stå på benken og heve i minimum 1 time. Jeg steker alltid bunnen på høy temperatur i noen få minutter, før jeg tar på fyllet.

2 kommentarer
    1. Viktig å få en god bunn til pizza.. Har aldri prøvd å steke bunnen litt før vi tar på fyllet..kan være artig å teste det en gang..takk for tips og god helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg