Krabber

Jeg vokste opp med en far som alltid spiste alt og lærte oss at alt skulle smakes på. Siden jeg har vokst opp i innlandet, hadde vi ikke tilgang på ferske krabber og jeg lærte å spise både blåskjell og krabbe fra boks, på brødskiva, med majones på. Det gledelige sjokket ble stort, da jeg endelig fikk smake disse fantastiske delikatessene fra havet som ferske.

Jeg husker spesielt godt en gang vi var ute i båt og store, flotte krabber, krabbet opp på land, så vi bare kunne plukke dem med oss, hive dem i kjelen, rense  og spise.

Levende krabbe må kokes i rikelig med vann og salt, om lag 50 gram per liter.

Legg de levende krabbene i det fosskokende vannet, la vannet koke opp mellom hver krabbe, så de dør fort. Krabbene skal trekke i 15-25 minutter og er klare når de små klørne lett kan trekkes av.

Ta krabben opp av kokevannet og la den ligge på ryggen til avkjøling. Før den spise fjernes paven (krabbens magesekk) og gjellene. Vi deler dem som du kan se på bildene, med skallet, klørne og fotstø for seg.

Vi serverer krabbene med loff, smør, eddik, pepper og majones.

Kokt krabbe bør spises nykokt eller avkjøles og oppbevares i kjøleskap. Den bør ikke oppbevares lenger enn 1 døgn før den enten spises eller fryses.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg