Elgboller med ramsløk

Kjøttdeig av elg kan brukes til mye. Her har jeg laget en variant, som kan smake godt som en smårett til f.eks. koldtbord. Om du kun skal servere dette alene, med f.eks potetmos, er denne porsjonen passe til 4 personer.

3 skiver brød uten skorpe legges i vann.  

Elt sammen 0,5 kg kjøttdeig av elg med 2 sammenpiskede egg, det bløyta brødet, 2 ts knust ramsløk (det norske svaret på hvitløk), 2 ss finhakket persille, 1/2 finhakket løk, 1 ts finhakket timian, 1/2 ts salt og 1 ts pepper.

Form deigen til kjøttboller. Du kan bestemme selv hvor store kjøttboller du vil ha, men jeg lager 24 – 30 av denne deigen.

Jeg lager alltid en kjøttbolle, som jeg steker og smaker på om jeg må tilsette mer krydder, før jeg former resten og steker.

Stek dem i en blanding av 1 ss smør og 1 ss olje til de er gylne og har god stekeskorpe.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg