Pizza med cajunsmak

Noen ganger kan det være godt med noe som smaker litt annerledes. Jeg synes det kan smake med en pizza og har valgt å lage en med cajunsmak.

Cajunmaten kommer fra New Orleansområdet og smaker skikkelig spennende. Du kan kjøpe cajunkrydder ferdig i noen velassorterte dagligvareforretninger, men det er lett å lage det selv også, ved å blande 1,5 ts salt, 1 ts paprikapulver, 1 ts løkpulver, 1 ts hvitløkspulver, 1 ts chilipulver, 1 ts kajennepepper, 1 ts malt sort pepper, 1/2 malt hvit pepper, 1/2 ts tørket timian og 1/4 ts tørket oregano.

Når jeg lager pizza, lar jeg deigen kose seg i lang tid, gjerne i kjøleskapet natten over. Jeg tar den ut ca. 1 time før jeg skal bruke den og lar den heve seg ferdig på benken, før jeg trykker/kjelvler den ut og lar den etterheve i ca. 30 minutter. Jeg blander 550 g mel, helst tipo 00, 1/2 pk gjær, 1 ts salt, 1 ts sukker, 1 ss olivenolje og ca. 3 dl kaldt vann, som eltes godt sammen. Om du lager pizzadeigen samme dag, som du skal bruke den, kan den få stå på benken og heve i minimum 1 time. Jeg steker alltid bunnen på høy temperatur i noen få minutter, før jeg tar på fyllet.

Siden vi skal ha cajunpizza i dag, «spicer» jeg opp pizzasausen også. Den består av 1 boks hakkede tomater, helst Mutti, som smaker naturlig søtt, 2 fedd finhakket hvitløk, 3 dråper tabasco og 1 ts tørket timian. Sausen har godt av å få koke i 30 minutter.

 

Kjøttet skjæres i strimler og dekkes med cajunkrydder, jeg har brukt kalvefilet, men du kan bruke biffkjøtt eller kyllingfilet også. Kjøttet kan gjerne få stå i minimum 30 minutter, gjerne natten over i kjøleskapet, slik at kryddersmaken trekker godt inn.

Etter at pizzabunnen har fått ca. 5 minutter i ovnen, smøres sausen over, før den dekkes med reven ost, gjerne vellagret. Deretter legger jeg på paprika, mais, ananas, løk i strimler og tilslutt de rå kjøttbitene. Kjøttet blir deilig og saftig, når det gjøres på denne måten. Om du har stekt kjøttet først, kan du legge det under osten, så det ikke blir tørt.

Pizzaen stekes på høy varme til osten er gyllen. Om du vil vite litt mer om pizzasteking, finner du det her:

http://aperitivomat.blogg.no/1473093265_pizza.html

 

Om du trenger ny pizzadeler, får du tak i en skikkelig kul variant fra Eva Solo på tilbud her:

Eva Solo cut 'n slice pizzaskjærer - Diameter 14 cm - Eva Solo

https://tracking.adviralmedia.com/click/386/56604/scandinaviandesigncenter

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg