Kalvefilet med kantareller, fløtegratinerte poteter, rødvin- og portvinsaus

Kalvefilet er fantastisk mørt og godt. Her serverer jeg den grillet, med en nydelig rødvin- og portvinsaus. Sausen kan også brukes til andre kjøttslag, for eksempel biff, og til hvit fisk.

Rødvin- og portvinssausen lages ved å blanke 2 finhakkede rødløk i smør, før jeg tilsetter 2 dl rødvin, 2 dl portvin og 1 laurbærblad. Jeg lar alt koke uten lokk. Når det er redusert til ca. 1/3 siler jeg vekk og kaster løken, tilsetter 5 ss kalvefond, 1 ts HP saus og 1 ts worcestersaus og solbærsirup til smaken blir rund og fin. Jeg smaker også til med salt og pepper. Rett før servering tilsetter jeg ca 50 g smør og koker opp. Smøret gjør sausen blank og lekker.

 

 

De flotte kantarellene, som den eldste sønnen min og kjæresten hans har plukket, har jeg bare stekt i smør.

 

Kalven har bare fått litt salt og pepper før den grilles til kjernetemperaturen viser 62 grader. Den må hvile litt før den skjæres opp.

Du finner oppskrift på fløtegratinerte poteter her:

http://aperitivomat.blogg.no/1475305987_fltegratinerte_potete.html

 

 

2 kommentarer
    1. Nam, det så helt nydelig ut! Tror hvertfall fløtegratinerte poteter kommer på menyen her hjemme idag ☺️ Håper du får en fin søndag videre ❤️ Jeg har forresten en rabattkode fra nelly i mitt nyeste innlegg, gjerne sjekk det ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg