Baguetter

Jeg oppdaget denne fantastiske oppskriften da jeg så på «Bagedysten» i Danmark. Det det danske svaret på «Hele Norge baker». Det er litt ventetid, siden det først settes en fordeig, men resultatet er nydelige, sprø baguetter maken til de du får kjøpt i Frankrike. Jeg tar dem ut av ovnen før de er helt ferdige og legger dem i fryseren. Etterhvert som jeg skal bruke dem, tar jeg dem opp og steker dem ferdig. Da smaker de helt nylagd hver gang.

Fordeig:
1/2 l vann
5 g gjær
500 g hvetemel, Tipo 00 (pizzamel)
Rør det sammen og la det stå tildekket over natten, i romtemperatur.

Neste dag:

Tilsett 1/2 l lunkent vann
35 g salt
15 g gjær
300 g manitobamel (dette får du blant annet kjøpt i nettbutikken «Smak av Italia»)
Ca. 750 g hvetemel, Tipo 00

Oppskriften gir deig til ca. 9 baguetter.


Elt det godt sammen, i kjøkkenmaskin i 10 min ved lav hastighet, og 2 min ved høy hastighet.
La deigen heve igjen, til dobbelt størrelse i minimum 45 min, dekket med tett plast, så den ikke tørker. Slå deigen forsiktig ned, og la den heve til dobbelt størrelse igjen, minimum 45 min. i romtemperatur, tildekket på samme vis som før.

 

Del deigen i ni like emner og form dem til korte tykke pølser. La dem hvile i noen minutter og rull dem i baguettefasong. Form dem, så lengden passer i ovnen og form spisse ender.

La dem heve, til passe baguettestørrelse, på et rent koppehåndkle drysset med mel, med et fuktig koppehåndkle over. Når brødene er ferdig hevet, drysses de lett med mel på oversiden og legges over på et stekebrett dekket med bakepapir, maks. 3 brød per brett.
Riss brødene fra spiss til spiss. Det gjøres ved å holde lett i den ene enden av baguetten med den ene hånden, mens man med den andre hånden lager et raskt snitt med en spiss, liten kniv. Snittet skal være på oppa baguettene – ikke på siden. Snittet skal gå på skrå ned i baguetten. Når du skjærer på denne måten, vil baguetten beholde fasongen sin under stekingen og danne baguettens karakteristiske «smil». Varm opp ovnen til 250 grader varmluft med en bakeplate. Få baguettene raskt i ovnen ved å rutsje bakepapiret med 3 brød, over på den varme bakeplaten. Sprut godt med vann inn i ovnen med en spruteflaske, og lukk døren raskt.

Stek baguettene i ca. 15-20 minutter. Gjenta til alle baguettene er stekt.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg