Pizzakveld i loungen

Vi er så heldige at vi har en overbygd veranda bak huset, mot skogen. Der har vi en hjørnesalong og et boblebad. Denne fredelige oasen har vi mye glede av, både på dagtid, hvis det er veldig varmt, men også på kveldene hele året. Denne kvelden koser vi oss med hjemmelaget pizza og boblebad.

Jeg er veldig god på pizzabunn, men veldig dårlig på oppskrift. Om jeg skulle antyde noe, blir det denne:

 

550 g mel, helst tipo 00

1/2 pk pizzagjær

1 ts salt

1 ts sukker

1 ss olivenolje 

Ca. 3 dl kaldt vann

Elt alt godt sammen og la den heve. Deigen er perfekt, når den er så fuktig at du akkurat klarer  kjevle eller trykke den ut, så tilsett nok vann.

Jeg bruker alltid tipo 00 mel, pizzagjær, salt, olje og vann. Jeg heller det tørre og oljen, etter øyemål i kjøkkenmaskinbollen, starter den og fyller vann til det har riktig konsistens. Jeg setter deigen til heving på kjølerommet i mange timer, det gjør at den blir perfekt hevet. Jeg pleier å sette deigen enten dagen før eller tidlig om morgenen. Når jeg skal bruke den, kjelvler jeg den ut og setter den til ny heving på 37 grader i stekovnen. Når den er ferdig hevet, setter jeg ovnen på 250 grader og forsteker bunnen, uten fyll. Den blir knallgod og sprø.

 

Sausen lager jeg av hakkede tomater fra Mutti, løk, laurbærblad, tørket oregano, hvitløk, basilikum, pepper, tabasco, knust fennikel. Det må koke lenge, gjerne en time og rundes av med sukker eller stevia.

De to pizzaene vi lagde denne gangen, har i tillegg til saus, fått:

Pizza nr. 1: strimlet løk, gorgonzola, ananas og pepperoni.

Pizza nr. 2: sjampinjong, gul paprika, løk, vårløk, kokt skinke fra Jacobs (mye bedre enn de billige variantene, for den smaker faktisk kjøtt) og kjøttboller.

Begge har fått en blanding av fem forskjellige oster: Norvegia, Jarlsberg, Edamer, Mozzarella og Parmesan. Når fyllet er på, steker jeg pizzaen ferdig og gyllen.

Vi koser oss med en Prunotto Barbaresco Classico til pizzaen. Jeg har for øvrig notert meg at den er 100 kr. billigere i Sverige enn i Norge.

Serviset er for øvrig fra Green Gate og det kule biffbestikket, med stående kniv heter Lykke og er fra Hardangerbestikk.

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg