Pankofish and chips med tartarsaus – eller fiskepinner, om du vil

Denne retten er veldig populær hos oss og jeg synes det er smart å lage den om sommeren, når du kan stå med frityrkjelen ute. Fisken i fish and chips skal egentlig lages med en røre av mel, øl og bakepulver, men jeg synes denne varianten med panko blir enda bedre. Når jeg serverer fisk hos oss, er jeg så heldig at jeg har arvet farmors gamle fiskeservise Clupea fra Turi-design.

Tartarsaus:

1 pose majones

1 ss agurkmiks

3 ss kapers

1 ts engelsk sennep, eller dijon

Litt finhakket persille

Alt røres sammen og smakes til med salt og pepper.

Fisken:

Del 150 g fisk per pers. i passe biter, ta på salt og pepper og sett den kaldt, helst en times tid. Saltet gjør fisken litt fastere.

Dypp fiskestykkene i mel, sammenpisket egg, mel og deretter egg igjen, før de rulles i panko (eller strøkavring)

Stek 3 fiskestykker av gangen i frityrolje på 170 grader til de er gyldne. Det tar ca. 10 minutter.

Potenene:

Del 250 g poteter per pers. i båter. Kok dem opp i en kjele vann og la dem stå i kokevannet i 4 minutter. Hell av vannet og la dem tørke godt før de fritteres til de er gyldne i 15 minutter på 170 grader.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg