BBQ-pizza med kylling

BBQ-pizza smaker litt anderledes, siden jeg bruker BBQ-saus i stedet for vanlig pizzasaus. Jeg liker å bruke Baby Ray’s, men du kan bruke hvilken du vil.

1 stor pizzabunn

200 g stekt, strimlet kyllingfilet

BBQ-saus

1 boks mais

1 rødløk i tynne skiver

2 vårløk i fine strimler

1 pk aromasopp eller sjampinjong i skiver

Reven ost, gjerne flere varianter

100 g mozzarellaputer i biter

Lag pizzabunn på vanlig måte. Ikke kjevle den tynn, som i Italia, men den skal være som de bruker den i USA. Du lager den slik:

Bland 12 dl tipo 00 mel med 4 ss olivenolje, 2 ts salt, 2 ts sukker og 1 pose tørrgjær. Rør inn lunkent vann (ca 5 dl) og elt det godt sammen. Pass på at deigen ikke blir for fast, men heller nesten litt for våt (sånn at den akkurat kan trykkes ut). La den heve i minimum 1 time. Du kan også lage deigen dagen i forveien og la den heve langsomt i kjøleskapet. Kjevle den ut og la den etterheve til dobbel tykkelse, før du legger på fyll og steker den.

Smør på BBQ-saus og legg på resten av ingrediensene, med mozarellaen og soppen på toppen. Stekes på 200 grader til den er gyllen.

 

5 kommentarer
    1. Åh! Nam!! Den så skikkelig god ut! Jeg har litt problemer med å få laget meg “normal” pizza nå, men tror jammen jeg skal forsøke å få laget meg en slags erstatnig til kvelden 🙂 Tusen takk for inspirasjon 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg