Kålruletter

Jeg har ikke vokst opp med kålruletter, men mannen i huset har det som en av sine barndomsfavoritter. Du kan velge om du vil servere den med brun, hvit eller tomatsaus, men vi har valgt en gammeldags, brun saus.

1 hodekål, savoykål eller kinakål (12 stk. middels store blader)

Kjøttfarse:

250 g karbonadedeig

250 medisterfarse

1 1/2 ts salt

1/2 ts pepper

1/2 ts allehånde

1/2 ts muskat

1/2 ts ingefær

2 1/2 ss potetmel

2 dl melk

Elt alle ingrediensene til farsen godt sammen i en kjøkkenmaskin.

Kok opp lettsaltet vann og legg kålbladene i det kokende vannet i 2-3 min. Legg dem over i kaldt vann og deretter på et klede så vannet renner av. Skjær av den tykke nederste midtstilken, for å gjøre det lettere å pakke inn kjøttfarsen.

Legg ca. 2 ss kjøttfarse på hvert kålblad. Brett kålen rundt fyllet og knyt hyssing rundt så de holder seg sammen under trekkingen.

La rulettene trekke i kokende vann, tilsatt litt oksefond i 15-20 minutter. Ta opp kålrulettene, og la dem renne godt av seg.

Server med saus, kokte poteter og gulrøtter. Du finner oppskrift på skikkelig gammeldags, brun saus her:

http://aperitivomat.blogg.no/1505452997_gammeldags_brun_saus.html

2 kommentarer
    1. Dette har jeg aldri smakt. Men det ser ut som det er veldig godt 🙂 Dette må jeg jammen meg prøve en dag 🙂 Takk for oppskriften 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg