Kje på rotgrønnsaker

Kje smaker helt nydelig og jeg synes det er trist at det ikke er er tilgjengelig, men jeg anbefaler å spørre etter det på nærmeste Menybutikk. Jeg kjøper mitt ferdigmarinerte kje på Meny ved Lillesand. Det ligger i en deilig urte- og hvitløksmarinade fra slakter Eide. Om du ikke får tak i kje, kan du bruke lammelår også.


Denne gangen vil jeg tilberede kjeet på en rotgrønnsaksseng. Nå om dagen får du ferdige pakker i grønnsaksdisken med div. rotgrønnsaker, så det er bare å fiske med seg en sånn.

Smører en stor langpanne, legg i skivet sopp og løk i strimler. Skrell og del 1/2 sellerirot, 2 persillerøtter, 1 hvitbete, 1 polkabete og 1 rødbete i terninger og fordel det utover langpanna.  Bland 4 ss lammefond med 2 dl vann, 3 ts pepper, 2 ts tørket timian og 4 fedd finhakket hvitløk og fordel utover blandingen. Legg på kjelårene og stek i ovnen på 180 grader i 3 timer.

Pynt med litt frisk timian og server med potetmos.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg