Andebryst med ferskensaus, rosettkål og søtpotet- og sellerirotpuré

For mange år siden var vi i Bugibba på Malta. På en av restaurantene der, spiste jeg en helt nydelig rett av and med ferskensaus. Jeg forsøkte å få tak i oppskriften på sausen, men den fikk jeg ikke. I ettertid har jeg forsøkt å gjenskape sausen på bakgrunn av det jeg husker og her er resultatet. Jeg synes den er helt nydelig med en både søt og litt sterk smak, mot andekjøttet. Jeg fant rosettkål i butikken i dag, den smørdampes kun i 2 minutter og smakte nydelig til denne retten. Jeg har også stekt noen skivede sjampinjonger.

Snitt ruter i andekjøttet og gni det inn med salt, pepper og hvitløk fra tube. La det få en rask tur på grillen eller i stekepanna, så de får en lekker stekeskorpe. Legg dem i en ildfast form, sett inn steketermometer og sett dem i ovnen på 180 grader, til kjernetemperaturen er 68 grader. La kjøttet hvile i 10 minutter før du deler det opp, slik at saften ikke renner ut.

  

Søtpotet- og sellerirotpuréen er laget av 2 søtpoteter og 1/2 sellerirot, som er skrelt og delt i terninger. Terningene legges i en kjele og dekkes akkurat med fløte. Tilsett 3 ss kyllingfond og 2 ts hvitløk fra tube og la det koke til terningene er møre. Kjør det til en fin puré og smak til med salt og pepper.

  

Til ferskensausen helles 1 boks fersken inkludert kraften i en kjele. Tilsett 3 ss kyllingfond og 1 ts knuste, tørkede chiliflak. Kokes til fersknene er møre. Kjøres til en jevn masse med stavmikser og smakes til med ca. 2 dl fløte, salt og pepper. La sausen koke i ca 30 minutter uten lokk, så den blir tykkere. Når anda tas ut av ovnen for å hvile, siles stekekraften fra den over i sausen. Rør sausen godt sammen, server og nyt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg