Hjemmelaget vaniljeis med urtesukker

Hjemmelaget is er helt nydelig. Jeg husker godt den aller første gangen jeg lagde is. Det var på kjøkkenskolen på ungdomsskolen. Vi fikk hvert vårt lille plastbeger, som vi skrev navnet vårt på og fylte med egenprodusert is. Vi satte begeret i fryseren og måtte røre hvert kvarter, så det ikke skulle bli krystaller i den. Resultatet smakte helt fantastisk, husker jeg.

Jeg var så heldig at jeg fikk ny gelatomaskin i 50-årsgave og den kommer til å bli flittig brukt. Her er en oppskrift på vaniljeis, som smaker helt nydelig. Jeg har servert den med urtesukker og biscotti.

Del 2 vaniljestenger av god kvalitet (f.eks. Tahiti) på langs og skrap ut frøene. Kok langsomt opp 5 dl melk og 3 dl fløte med vaniljestengene inkludert frø. Ta kjelen til side og la det trekke i 20 minutter under lokk. Pisk 6 eggeplommer og 200 g sukker til eggedosis. Tilsett melk og vaniljeblandingen i eggedosisen under omrøring. Ta denne blandingen tilbake i kjelen og varm opp til 80 grader under omrøring til det tykner. Sil blandingen over i en bolle og avkjøl. Kjør i iskremmaskin til den er ferdig. Om du ikke har ismaskin, kan du sette det i frysenen i en vanlig bolle og røre hver halvtime, til den er stiv. Resultatet blir nesten like bra som med maskin.

 

Urtesukkeret lages ved å kjøre 100 g sukker, finrevet skall fra 1/2 lime og 2 dl friske urter (f. gaukesyre eller mynte) i en foodprosessor. Bre det utover en tallerken og la det tørke litt, før det strøs over desserten.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg