Deilig kje fra slakter Eide med rotgrønnsaker og fløtegratinerte poteter

Helt siden første gang vi smakte kje, for noen år siden, har det blitt en vinner på matbordet i vår familie og jeg finner stadig på nye varianter av tilbereding og tilbehør. Denne gangen serverer jeg den med rotgrønnsaker og fløtegratinerte poteter.

Jeg starter med å skrelle og dele rotgrønnsaker i terninger. Her har jeg brukt 2 rødbeter, 2 gulbeter, 2 polkabeter og 2 persillerøtter. I tillegg har jeg brukt 4 finhakkede fedd hvitløk, aromasopp i skiver, 1 rødløk og 1 kepaløk i båter. Alt legges i en langpanne, som er smurt med olje. Jeg tar på salt og pepper og legger kjelåret, som er ferdig marinert fra slakteren, på toppen. Jeg heller over 3 dl lammekraft, før jeg setter formen i ovnen på 150 grader. Når låret får farge på den ene siden, snur jeg det. Låret står i ovnen i ca fire timer. Jeg serverer med fløtegratinerte poteter og bruker den deilige, smaksrike sjyen fra formen som saus.

 

Oppskrift på fløtegratinerte poteter finner du her:

http://aperitivomat.blogg.no/1475305987_fltegratinerte_potete.html

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg