Hjemmelagde karbonader med ertestuing

Hjemmelagde karbonader er så godt og så enkelt at det ikke finnes en eneste god grunn til å kjøpe ferdig.

Jeg starter med løken og strimler 1 løk per person, som jeg steker i panne med 1 ss smør per person på middels varme. Løken blir nesten bedre jo lenger den får steke. Jeg rører med jevne mellomrom, til den har blitt søtlig og passe brun.

Mens løken koser seg, lager jeg karbonadedeigen. Til 4 personer, bruker jeg 600 g karbonadedeig. Om du bruker kjøttdeig, må du ha mer, for den krymper på mystisk vis. Jeg legger karbonadedeigen i kjøkkenmaskinen med elteklo, sammen med 1 egg, 1 dl vann, 1 ts salt og 1 ts pepper. Du kan også bruke andre krydder, for en mer spennende smak, men her har jeg laget de tradisjonelle karbonadene. Jeg elter det til det blir en seig, formbar masse. Du kan selvfølgelig elte det sammen for hånd, det tar bare litt lenger tid. Jeg prøvesteker alltid en liten klump, for å sjekke om det er passe krydret og tilsetter evt. mer.

Når jeg er fornøyd med smaken, legger jeg kakene i pannen med en skje og lager rutemønster med en kniv. Jeg steker dem pent brune på begge sider, før jeg legger dem på toppen av løken og lar dem ligge der, til de er gjennomstekte.

 

Jeg har servert dem med båtpoteter og ertestuing.

Oppskrift på båtpoteter finner du her:

http://aperitivomat.blogg.no/1470374416_deilig_reinsdyrbiff_m.html

Ertestuing:

Ertestuingen lager du enkelt, ved å helle 1 boks hermetiske erter, 1 ss smør, 1 ½ ss hvetemel, 1 ts salt og litt pepper i en kjele. Rør det sammen mens du koker opp og la det koke litt. Om nødvendig, kan du bruke stavmikseren litt, men min erfaring er at de fleste slag bokserter koker litt i stykker av seg selv (det skal være stuing, ikke puré).

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg