Venner til treretters middag

Vi skal ha venner til middag og lage treretters middag. Forretten blir enkel, med grillet hvit asparges i parmaskinke. Den serverer vi med et par salatblader fra hagen, hollandaisesaus og revet Holtefjell XO fra Eiker gårdsysteri. Osten minner ganske mye om en parmesan og passer perfekt. Pynten er en basilikumkvast.

Hovedretten består av poteter skåret i tykke staver lagt i langpanna. De smøres på alle kanter med olivenolje og krydres med salt og pepper. I tillegg legger jeg på stilker av timian, skiver av lime og hele fedd med hvitløk. Jeg lar potetene steke i 20 minutter på 300 grader og deretter 1 time på 200 grader.

Grønnsakene og sausen er i én miks. Jeg deler gulrøtter, persillerot og sellerirot i bittesmå terninger. Så skjærer jeg maisen av to maiskolber, blander alt, legger i en grønnsaksbuljongterning og heller over fløte så det dekker. Jeg koker det i en kjele på lav varme til grønnsakene er møre. Mot slutten av koketiden, blander jeg inn masse finhakket frisk estragon og masse tørket estragon, salt og pepper. Den skal ha en god bearnaiseaktig smak. Når det er ferdig kokt, skal det ha sauskonsistens, men om du synes det er for tynt, kan du tilsette litt lys maizenajevner.

Kalven er smurt med rapsolje, hvitløk, pepper, salt og timian, før det er grillet til det er rosa inni. Du kan gjerne bruke steketermometer, men når du får litt trening, kan du kjenne det på kjøttet når det er passe stekt.

Jeg serverer karamelliserte kastanjer til hovedretten. Det gjøres enkelt ved å spre kastanjer (uten skall) utover et bakepapir strø over masse sukker og la det stå på 200 grader i ovnen til sukkeret har blitt karamell. Det er viktig å følge godt med, så ikke karamellen blir brent. Når det har blitt kaldt, knekkes det fra hverandre og legges i en bolle.

Til dessert serverer jeg clafoutis med vaniljeis.

Til 4 pers:

3 egg

1 dl sukker

3 dl hvetemel

1 dl kremfløte

1 dl melk

1/2 ts salt

Alt vispes sammen for hånd og helles i porsjonsformer.

100 g marsipan i små biter og bær etter eget ønske legges jevnt utover i formene. Jeg bruker bringebær, kirsebær og blåbær fra hagen denne gangen.

Stekes på 200 grader til det blir lekkert gyllent. Det tar ca 30 minutter.Serveres med det samme med en god vaniljeis.

Serviset er fra Wedgewood og heter Edme. De fine serviettringene er fra Kalma og jeg har pyntet ekstra med en roseknopp, som gjestene gjerne kan putte i håret eller knapphullet om de vil.

 

 

https://tracking.adviralmedia.com/click/465/56604/rut&circle

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg