Torden, innekos og kje i ovnen

 

I dag ble det den store dagen for innekos. Torden og regn. Ikke engang Barolo eller Leon Amarone av Moltemyr ville være ute.

Vi kjøper alltid med oss noen lår av kje fra Slakter Eide når vi er på hytta i Lillesand. Mesteparten av dem legges i fryseren, så vi kan kose oss med det utover høsten og vinteren. Det er ikke så lett å få tak i kje, men det hender at Menybutikken min har det i ferskvaredisken sin. Det deilige med kjeet til Eide, er at det ligger i en helt nydelig hvitløks- og urtemarinade. Om du er så heldig at du finner kje i butikken din, anbefaler jeg deg på det varmeste å gjøre et forsøk.

Jeg varierer tilbehøret en del, men denne gangen lager jeg sjy og serverer med potetmos og blomkål til.

Kje til 4 pers:

2 kjelår legges i langpanna med 3 løk, 5 dl vann og aluminiumsfolie over. Dampes i ovnen i 4 timer på 100 grader.

Etter 4 timer heller jeg stekesjyen i en kjele og lar kjeet og løken brune seg på 150 grader i 1 time uten folie.

Stekesjyen koker jeg litt ned sammen med en skvulp (ca 2 ss) cognac. Jeg jevner den med litt brun maizenajevner og smaker til med salt og pepper.

Jeg legger kjelårene på fat og transjerer ved bordet.

 

 

https://tracking.adviralmedia.com/click/385/56604/miinto

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg